دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه:

کلیدی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، گفت: اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش انسان‌سازی است زيرا قلب نوجوان مثل سرزمین بکری است که هر چه در آن کاشته شود، پذیرا است.

 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در سی‌ وهفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با اشاره به رسالت آموزش و پرورش تراز نظام اسلامی اظهار کرد: نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک مجموعه دستگاه عظیم زیربنایی است و هزینه کردن برای آموزش و پرورشِ در تراز انقلاب اسلامی با ویژگی پخته بودن، سنجیده کار کردن، همراه بودن با مشاوره و داشتن ملاحظات لازم از مسائل بسیار مهم و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه مهمترین، کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئولیت در دانشگاه فرهنگیان، تربیت انسان‌هایی است که بتوانند تربیت‌کننده نسلی باشند که رسالت آن‌ها در آینده رسالت سنگینی است و آموزش و پرورش با یک تحلیل ساده، کارخانه آدم‌سازی است. قلب نوجوان مثل سرزمین بکری است که هر چه کاشته شود، پذیرا است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی باید شاخص‌ها، رسالت‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: اولین شاخص و رسالت آموزش و پرورش، تربیت انسان‌های مومن است. آموزش و پرورش باید انسان‌هایی را تربیت کند که دارای قدرت فکر و اندیشه بوده و بر اساس عقلانیت در کنار ایمان بتوانند در جامعه پیش‌برنده باشند و نقش ایفا کنند.

وی، شاخص بعدی را تربیت انسان های مجاهد برشمرد که آموزش و پرورش در دستور کار باید قرار دهد، اظهار کرد: انسان‌هایی که اهل کار و تلاش و خستگی‌ناپذیر باشند و تنها برای رفع تکلیف کار نکنند. خیلی عظیمی از معلمان در زمره شهدا و ایثارگران قرار دارند و این نشان می‌دهد هدف آن‌ها فقط شغل نبوده است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: شاخص سوم، برخوردار بودن از اخلاق اسلامی است. از آموزش و پرورش انتظار داریم که این ویژگی اخلاقی در معلم، متعلم و دانش‌آموز وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش ما در حد تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی، شاخص چهارم را کشف استعداد دانست و افزود: یکی از رسالت‌های مهم آموزش و پرورش، کشف استعدادها است. حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور، استعداد و گنجینه های کشف ‌نشده داریم که آموزش و پرورش باید آن‌ها را کشف کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه شاخص پنجم، ارزیابی و بازنگری نسبت به متون درسی است، اضافه کرد: سلسله متون درسی سالیان سال است که تدریس می‌شود که این متوان باید با اقتضائات و نیازهای جامعه، به‌روز شود.

وی گفت: ویژگی بعدی، علاوه بر متن دروس، انتخاب و گزینش معلمانی دلسوز و نقش‌آفرین است تا دغدغه زندگی آنان را بی‌انگیزه نکند، درس را با نشاط و شیوه و روش مناسب و با مشارکت دانش‌آموزان و در دانشگاه فرهنگیان نیز با مشارکت دانشجویان، آموزش دهد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه ویژگی هفتم آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی بر اساس سند تحول بنیادین و و پرهیز از گرته‌برداری از برنامه‌های وارداتی است، اظهار کرد: با استفاده از اساتیدی که می‌توانند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند با هم‌افزایی باید افق آینده را بر اساس سند تحول بنیادین ترسیم کنند.

وی تاکید کرد: رسالت هشتم، تبیین اهداف آینده برای دانش‌آموزان است. دانش‌آموزی که وارد  کلاس درس می‌شود باید بداند برای چه درس می‌خواند و آینده او با درس خواندن چگونه خواهد بود و اگر هدف و آینده برای او مشخص شود، راه را تا پایان ادامه می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شاخص و رسالت بعدی آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی این است که به سند تحول بنیادین نباید به صورت بخشی‌نگری دیده شود، خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که به بخش‌هایی خوب پرداخته و بخش‌هایی به هر دلیل به خوبی توجه نشده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: شاخص یازدهم برای آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، تعیین زمان برای رسیدن به اهداف است، گفت: باید برای خودمان زمان تعیین کنیم و بدانیم تا چه زمانی به اهداف کلان و اهداف جزئی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه یازدهمین شاخص این است که گاهی سند داریم اما ابعاد سند برای کسانی که در میدان عمل هستند، تبیین نشده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی گاهی اظهار نگرانی می‌کردند از اینکه برخی می‌گویند سند تحول بنیادین چیست و کجاست؟

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شاخص دوازدهم و با اشاره جایگاه رفیعی که معلم دارد، بیان کرد: از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلم باید بداند در سلسله جلیله انبیای الهی است. باید بداند کجا برود و چگونه سخن بگوید و اگر خود او مراقب رفتار و گفتارش نباشد از دیگران انتظاری نیست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید جایگاه معلم را ارتقا دهند. حمایت لفظی خوب است اما همه کار نیست بلکه گاهی باید پای درد دل و سخن معلم بنشینند و تا حد مقدور، مشکلات موجود بر سر راه معلمان را برطرف کنند و دولت هم باید جزء نخستین اولویت‌هایش، رسیدگی به مسکن و معیشت معلمان باشد.

وی گفت: علاوه بر پاسداشت معلم توسط معلم، باید آموزش و پرورش، دولت و همه آحاد جامعه مقام معلم را پاس دارند، به‌خصوص رسانه‌ها نقش معلم را به‌صورت برجسته جلوه دهند تا همه آرزوی معلم شدن داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری، رسالت سیزدهم را عدالت آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: یعنی بین دورترین و محروم‌ترین نقطه کشور و پایتخت و استان‌های برخوردار باید عدالت آموزشی رعایت شود.

وی با اشاره به چهاردهمین رسالت آموزش و پرورش گفت: رقابتی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی و خصوصی وجود دارد. آموزش و پرورش و دست‌اندرکارن نظام تعلیم و تربیت باید سطح مدارس دولتی را آنچنان ارتقا دهند که اولیا به مدارس دولتی اعتماد کنند و فرقی بین آن‌ها نبینند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: پانزدهمین رسالت آموزش و پرورش، این است که یکی از مسائل مهم ما بحث کار فرهنگی و تربیتی است. علاوه بر تعلیم، کار فرهنگی و تربیتی در مدارس را زیربنا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها نسبت به مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها است، ابراز کرد: تجربه ثابت کرده که اگر برون‌سپاری شود و کار به دیگران سپرده شود، آن‌ها آنطور که خودشان می‌خواهند کار را انجام می‌دهند.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: آموزش و پرورش باید گروه هدف را امیدوار به آینده قرار دهد.